PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS VII SMP N 1 SINABOI SATU ATAP TAHUN PELAJARAN 2015/2016
Abstract
Abstract: This study aims to improve the learning outcomes of learning science class VII SMPN 1 Sinaboi Satu Atap in the academic year 2015/2016 with the implementation of cooperative learning model Think Pair Share. This research is a classroom action research conducted in two cycles were conducted in March and April 2016. The subject of this research was the seventh grade students in the academic year 2015/2016 with a total of 25 people consisting of 12 students and 13 female students. The parameters in this study were (1) learning oucomes student consisting of absorption, mastery learning and appreciation of the group, (2) student learning activities and (3) the activities of teachers. The result showed that the absorption of the value of daily tests on the first cycle is 71.6 and increased in the second cycle becomes 73.4. Mastery learning students in the first cycle as many as 14 (56%) of people had increased in the second cycle to 17 (68%). Then the student activity also increased from 88.64% in the first cycle to 98.83% in the second cycle. The activities of teachers in the learning process in the first cycle average is 89.28% with both categories and increased in the second cycle with the average 96.43% and included a very good category. Based on the research that has been done, the implementation of cooperative learning model Think Pair Share can improve learning outcomes Natural Sciences (IPA), a student of class VII SMPN 1 Sinaboi Satu Atap in the academic year 2015/2016.Keywords: Cooperative, Think Pair Share, Learning outcome, IPA2PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS VII SMP N 1 SINABOISATU ATAP TAHUN PELAJARAN 2015/2016Andriyani1, Yuslim Fauziah2 dan Arnentis3Email: yannihallo@yahoo.com, +6282170051125, yuslim.fauziah@gmail.com,ar_tis11@yahoo.co.idPROGRAM STUDI PENDIDIKAN BIOLOGIFAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKANUNIVERSITAS RIAUAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar belajar IPA siswa kelas VII SMPN 1 Sinaboi Satu Atap Tahun Pelajaran 2015/2016 dengan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus yang dilakukan pada bulan Maret sampai April 2016. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VII Tahun Pelajaran 2015/2016 dengan jumlah 25 orang yang terdiri dari 12 siswa dan 13 siswi. Parameter dalam penelitian ini adalah (1) hasil belajar siswa yang terdiri atas daya serap, ketuntasan belajar dan penghargaan kelompok, (2) aktivitas belajar siswa dan (3) aktivitas guru. Hasil penelitian didapatkan bahwa daya serap dari nilai ulangan harian pada siklus I yaitu 71,6 dan meningkat pada siklus II menjadi 73,4. Ketuntasan belajar siswa pada siklus I yaitu sebanyak 14 (56%) orang mengalami peningkatan pada siklus II menjadi 17 (68%). Kemudian aktifitas siswa juga meningkat dari 88,64 % pada siklus I menjadi 98,83% pada siklus II. Aktifitas guru dalam proses belajar mengajar pada rata siklus I adalah 89,28% dengan kategori baik dan meningkat pada siklus II dengan rata-ratanya 96,43% dan termasuk kategori amat baik. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan, penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share dapat meningkatkan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) siswa kelas VII SMPN 1 Sinaboi Satu Atap Tahun Pelajaran 2015/2016.
Kata kunci:Cooperative, Think Pair Share, Learning outcome, IPA
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.